PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 5 IM. JANUSZA KORCZAKA
w Garwolinie
OPRACOWAŁA KOMISJA W SKŁADZIE:
-
Katarzyna Gołębiewska
-
Aleksandra Krawczyk
-
Emilia Makaruk
-
Elżbieta Michalik
-
Izabela Tudek
-
Agata Wiśniewska
-
Jolanta Wójcik
POD KIERUNKIEM WICEDYREKTOR KRYSTYNY ANTOLAK
PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY
1. Szkoła realizuje cele wychowawcze wynikające z:
-
Ustawy o systemie oświaty
-
Konstytucji RP
-
Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego
-
Statutu i Regulaminów szkoły
WSTĘP
Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u dzieci i młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultu Europy i świata.
Celem wychowania szkolnego jest pełny rozwój młodego człowieka we wszystkich sferach jego osobowości.
Składa się nań:
- troska o sprawność fizyczną i zdrowie,
- panowanie nad sferą wrażeń i doznań zmysłowych,
- kierowanie harmonijnie rozwiniętą sferą uczuć,
- rozwój intelektualny,
- kształtowanie woli
- rozwój sfery duchowej.
- Rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie wychowania.
- Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym.
- Każdy pracownik szkoły kieruje się dobrem ucznia i jest do jego dyspozycji aby prowadzić z nim rozmowy indywidualne.
- Obowiązkiem każdego pracownika szkoły jest każdorazowe reagowanie na dostrzeżone zło i dobro w szkole jak i poza nią.
- Młodzież otrzymuje w szkole pomoc w rozpoznawaniu wartości moralnych, w dokonywaniu wyborów i hierarchizacji tych wartości.
- Szkoła pomaga w poszukiwaniu odpowiedzi o sens życia, przyszłość, wskazując na rzetelną pracę i uczciwość jako wartości prowadzące do realizacji przyjętych celów.
- Nauczyciele i pracownicy szkoły oraz uczniowie tworzą w sobie postawę dialogu, a w szkole powstaje klimat dialogu.
MISJA SZKOŁY
„Pozwólmy dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy"
J. Korczak
Nasz uczeń to człowiek:
- dążący do prawdy,
- przygotowany do dalszego kształcenia i samokształcenia,
- świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy,
- umiejący pracować indywidualnie i w zespole,
- twórczo myślący,
- umiejący skutecznie porozumiewać się,
- tolerancyjny,
- odpowiedzialny za siebie i za innych,
- uczciwy i prawy,
- pogodny,
- promujący zdrowy i kulturalny tryb życia,
- szanujący wartości rodzinne,
- świadomy własnych korzeni,
- krytyczny Europejczyk, zdolny do dokonywania właściwych wyborów.
WARTOŚCI W PROCESIE WYCHOWANIA
UCZCIWOŚĆ PRZYJAŹŃ MIŁOŚĆ
SZACUNEK ODPOWIEDZIALNOŚĆ TOLERANCJA
SZCZEROŚĆ WRAŻLIWOŚĆ
|
ABSOLWENT ZS 5 W GARWOLINIE
Rozwój
intelektualny
|
|
Rozwój
zdrowotny
|
Rozwój
społeczny
|
jest dociekliwy, poszukuje dobra, prawdy i piękna w świecie
|
potrafi dokonać samooceny
|
dba o własne zdrowie i bezpieczeństwo
|
potrafi przyjąć odpowiedzialność za powierzone zadania
i własne czyny
|
Potrafi realnie oceniać
własne możliwości i adekwatnie je
wykorzystywać,
|
jest tolerancyjny,
dba o własną godność
i szanuje innych.
|
prowadzi zdrowy i higieniczny tryb życia
|
zna swój region i kultywuje tradycje narodowe i rodzinne
|
planuje działania
i przewiduje ich efekty
|
Potrafi egzekwować swoje prawa
|
dba o stan środowiska przyrodniczego
|
dostrzega potrzeby własne
i innych
|
korzysta z różnych źródeł informacji
|
potrafi sobie radzić w sytuacjach trudnych
|
aktywnie spędza
wolny czas
|
umie organizować pracę
własną i zespołową
|
potrafi twórczo myśleć
|
reaguje na sugestię i krytykę
|
zna zagrożenia związane
z nałogami i potrafi
ich unikać
|
identyfikuje się w działaniu
ze społecznością szkolną
i lokalną
|
zna i rozwija swoje talenty, możliwości
i zainteresowania
|
zna i przestrzega zasady moralne
|
potrafi odróżniać dobro
od zła
|
umie właściwie funkcjonować w grupie społecznej
|
PRIORYTETY SZKOŁY
-
Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.
-
Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.
-
Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej.
-
Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku.
-
Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego
CELE WYCHOWAWCZE
1. Budowanie więzi wewnątrzszkolnej oraz tworzenie z zespołu wspólnoty nauczycieli, uczniów, rodziców.
2. Stworzenie szkoły bezpiecznej dla ucznia, radosnej, zapewniającej równy start każdemu uczniowi.
3. Wychowanie poprzez wzorce osobowe.
4. Nacisk na szeroko rozumianą kulturę osobistą głównie w sytuacjach konfliktowych.
5. Kształtowanie postawy człowieka odpowiedzialnego za własne czyny, szkołę, ojczyznę.
6. Wpajanie wartości moralnych pozwalających dokonywać wyborów w duchu sprawiedliwości, tolerancji, demokracji i wolności , szacunku dla siebie i innych.
7. Wspieranie rodziców w wychowaniu i pracy nad harmonijnym rozwojem uczniów
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
CEL GŁÓWNY
|
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE
|
SYTUACJE WYCHOWAWCZE
|
Budowa więzi wewnątrzszkolnej oraz tworzenie
z zespołu
wspólnoty nauczycieli, uczniów
i rodziców
|
Zwyczaje i obyczaje szkolne
|
-
obecność Pocztu Sztandarowego w ważnych uroczystościach szkolnych i lokalnych
-
· prowadzenie szkolnej strony internetowej
-
· organizowanie ślubowania kl. I
-
· prowadzenie kroniki Szkoły
-
organizowanie jesiennych festynów o tematyce prozdrowotnej „Żyjmy zdrowo”
-
· obchody Święta Szkoły
-
· organizacja uroczystości- Andrzejki, Spotkanie opłatkowe i Wielkanocne, Dzień Wiosny, Dzień Dziecka, Dzień Ziemi, Dzień Sportu
-
· przygotowanie apeli szkolnych
-
· organizacja dyskotek szkolnych i klasowych.
|
Praca Samorządu Szkolnego
|
-
planowanie pracy samorządu
-
uczestniczenie w planowaniu życia i pracy szkoły
-
rozwijanie opieki i wzajemnej pomocy koleżeńskiej
-
organizowanie akcji charytatywnych
-
uczestnictwo w gospodarowaniu szkołą
-
(opieka nad otoczeniem szkoły)
-
organizowanie czasu wolnego: działalność
-
artystyczna, rozrywkowa, kult.- oświatowa.
-
udział w tworzeniu prawodawstwa szkolnego
-
redagowanie i wydawanie gazety szkolnej.
|
Budowanie atmosfery współpracy i koleżeństwa.
|
-
Kształcenie umiejętności nawiązywania pozytywnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.
-
Kształtowanie postaw społecznych i doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
-
Dostarczenie wiedzy dotyczącej budowania wizerunku człowieka godnego zaufania.
-
Dostarczenie wiedzy na temat emocji oraz typów zachowań i ich wpływ i na stosunki międzyludzkich
|
Kontakty i współpraca wychowawcza z rodzicami
|
Formy organizacyjne kontaktów szkoły z rodzicami:
-
ogólnoszkolne wywiadówki śródsemestralne
-
kontakty indywidualne z wychowawcą,
-
rozmowy telefoniczne i elektroniczne poprzez Dziennik Librus
-
wezwania rodziców do szkoły telefonicznie, pisemnie lub elektronicznie (poprzez dziennik Librus).
-
spotkania rodziców z nauczycielami w ramach Otwartych Dni Szkoły
-
współpraca dyrekcji i Rady Pedagogicznej z Radą Rodziców.
-
udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki
-
diagnozowanie oczekiwań rodziców wobec szkoły – ankieta, rozmowy
-
organizowanie edukacji pedagogicznej dla rodziców,
-
prowadzenie spotkań dla rodziców zakresu metody szkolnej interwencji profilaktycznej oraz edukacji prawnej, w tym konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy;
-
indywidualne kontakty w celu udzielanie rodzicom porad.
-
udział rodziców w uroczystościach i bieżącym życiu szkoły
-
udział w planowaniu i organizowaniu życia wychowawczego klasy,
-
podejmowanie uchwał w sprawie wychowania na zebraniach Rady Rodziców,
|
|
Wzajemna pomoc
w nauce i adaptacji
|
-
prowadzenie zajęć integrujących w klasach
-
wdrażanie zasad wypracowanych przez wychowawców,
-
prowadzenie akcji „Uczeń dla Ucznia”
-
opieka uczniów starszych nad młodszymi
-
realizacja programów rówieśniczych takich jak pomoc koleżeńska w nauce, rówieśniczy doradcy czy mediatorzy.
|
Kształtowanie pozytywnej atmosfery w klasie, integracja uczniów
w zespołach klasowych.
|
-
cykliczne zabawy i dyskoteki
-
uroczystości klasowe i szkolne
-
wycieczki klasowe, zielona i biała szkoła, rajdy.
-
Klasowe spotkania integracyjne
-
lekcje wychowawcze
-
zajęcia z psychologiem i pedagogiem
|
Stworzenie szkoły bezpiecznej dla ucznia, radosnej, zapewniającej równy start każdemu uczniowi
|
Program działań przeciwdziałających złu, zagrożeniom
i patologii społecznej
|
-
Uczestniczenie w projektach edukacyjnych wyrównujących szanse edukacyjne uczniów
-
uczenie konstruktywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów w relacjach interpersonalnych uczeń-uczeń, uczeń-dorosły.
-
włączanie w treści programowe różnych przedmiotów szeroko pojętej promocji zdrowego stylu życia
-
kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród uczniów
-
podejmowanie działań w zakresie przeciwdziałania przemocy, przestępczości i demoralizacji nieletnich
-
zwiększanie u podopiecznych zdolności wzajemnego pomagania sobie, okazywanie akceptacji, bez nastawień i uprzedzeń.
-
realizacja różnorodnych programów profilaktycznych m.in.
ü przeciwdziałających przemocy rówieśniczej,
ü ogólnorozwojowych
ü antyalkoholowych
ü antynikotynowych
ü antynarkotykowych
ü uzależnień od komputera, Internetu i
telefonu
ü przeciwdziałanie kryzysom zdrowia psychicznego
-
ukierunkowanie na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metod mediacji i negocjacji
-
opieka nad dziećmi z rodzin zagrożonych patologią społ.,
-
poznanie i ustalanie potrzeb opiekuńczo- wychowawczych wychowanków,
-
współpraca ze świetlicą profilaktyczno-wychowawczą. „Przystań”.
-
eliminowanie wulgaryzmów jęz. potocznego, przemocy, cyberprzemocy.
|
Tworzenie społeczności klasowej opartej
o zasadę tolerancji, życzliwości i wrażliwości wobec kolegów i koleżanek
|
-
umożliwienie uczniom zaprezentowania na forum klasy i szkoły własnych zainteresowań, zdolności, umiejętności (udział w uroczystościach, apelach, koncertach, pokazach, zawodach sportowych, konkursach, olimpiadach; organizacja imprez klasowych i szkolnych)
-
umacnianie poczucia własnej wartości (przestrzeganie przed bezmyślnym naśladownictwem, uczenie trudnej sztuki obrony własnego systemu wartości)
-
zajęcia – jak radzić sobie ze stresem, sytuacjami konfliktowymi w środowisku, akceptacja w klasie i grupie koleżeńskiej
|
Realizacja zamierzeń wychowawczych
w zakresie bezpieczeństwa
|
Formy pomocy wychowawczej dla uczniów będących
w sytuacji zagrożenia:
ü pomoc wychowawcy klasy,
ü pomoc pedagoga i psychologa
ü współpraca z dyrekcją
ü kierowanie na badania psychol.-pedagogiczne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w naszej szkole,
ü współpraca z Poradnią Psychologiczno-
Pedagogiczną,
ü współpraca z policją, kuratorem, sądem dla nieletnich, pracownikami służby zdrowia, pracownikami MOPS-u i innymi osobami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb
i trudności dziecka.
|
|
Pomoc w rozwiązywaniu
problemów w nauce
|
-
zajęcia wyrównawcze
-
pomoc wewnątrz klasowa
-
pomoc ze strony nauczycieli przedmiotu
-
współpraca z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną, Świetlicą Profilaktyczno- Wychowawczą „Przystań”
-
programy zwiększające szanse edukacyjne uczniów
-
wsparcie dla uczniów powtarzających klasę
-
diagnoza i terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna.
|
Niedostatek ekonomiczny
|
-
współpraca z MOPS-em
-
kierowanie do Świetlicy Prof.- Wychowawczej „Przystań”
-
dyskretna zbiórka odzieży
-
zwolnienia z opłat na rzecz Rady Rodziców
-
wypożyczanie podręczników z biblioteki szkolnej
-
umożliwianie wyjazdu na wycieczki klasowe
-
pozyskiwanie i współpraca ze sponsorami.
-
objęcie szczególną opieką dzieci z rodzin o niskim statucie materialnym we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Stowarzyszeniem Pomocy Dzieciom i Parafią Matki Boskiej Częstochowskiej
|
Wychowanie przez wzorce osobowe
|
Odpowiedzialność
Uczciwość
Tolerancja,
szacunek
|
-
Pracownicy szkoły poprzez wzorce osobowe wpływają na stosunek uczniów do obowiązków szkolnych
-
Inspirowanie uczniów do szukania odpowiedzi na problemy i zagadnienia pojawiające się w procesie dydaktycznym
-
Obiektywne rozstrzyganie sporu i docieranie do jego źródeł
-
Poznawanie wzorcowych postaw z literatury, historii, nauki.
-
Poznanie osób zasłużonych dla środowiska lokalnego, wybitnych indywidualności XXI wieku
-
Uczestnictwo w akcji J Owsiaka- Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
-
Udział i organizowanie akcji charytatywnych
-
Odgrywanie scenek narzucających uczniom pełnienie różnych ról (empatia)
-
Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami
-
Kształtowanie postawy tolerancji wobec osób niepełnosprawnych
-
Tworzenie sytuacji wychowawczych wymagających poszanowania godności w relacjach uczeń- uczeń, uczeń- nauczyciel, uczeń- pracownik szkoły
-
Wspieranie rozwoju moralnego i kształtowanie właściwej hierarchii wartości.
-
prezentowanie wybitnych postaci stających się autorytetem we współczesnym świecie (Dzień Papieski, znani działacze społeczni, politycy, przedstawiciele świata kultury, nauki i sportu).
|
Nacisk na szeroko rozumianą kulturę osobistą szczególnie w sytuacjach konfliktowych i wywołujących emocje
|
Kultura słowa
|
-
czuwanie nad poprawnością i czystością jęz. polskiego podczas lekcji, przerw i uroczystości szkolnych;
-
rozmowa z uczniami zachowującymi się niekulturalnie wobec nauczycieli, pracowników szkoły, innych uczniów…
-
kształtowanie nawyku przeproszenia za niekulturalne zachowanie oraz zwrócenie uwagi niekulturalnemu koledze
-
uczenie asertywnych zachowań i kulturalnego wyrażania własnego zdania
|
Uczestnictwo w kulturze
|
-
uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych (wystawy, filmy, spektakle, koncerty)
-
zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie podczas uczestniczenia w wydarzeniu kulturalnym;
-
zachęta do rozwoju czytelnictwa
-
troska o wystrój i czystość sal, korytarzy, estetykę otoczenia,
|
Estetyka
|
-
zwrócenie uwagi na ubiór, higienę osobistą, dostosowanie wyglądu i ubioru do sytuacji
-
spotkania na godzinach wychowawczych ze szkolną pielęgniarką
-
pokazy mody uczniowskiej
-
zwrócenie uwagi na kulturalne zachowanie się w świetlicy i stołówce szkolnej.
|
Kształtowanie postaw człowieka odpowiedzialnego za swoje czyny, szkołę, środowisko, ojczyznę, a także otwartego na wartości kultury Europy i świata
|
Samodzielność i praca nad sobą
Rzetelna praca
Wagary, ucieczki, frekwencja
|
-
dokonywanie przez uczniów samooceny własnej pracy
-
krytyczne spojrzenie na własne zachowanie
i zachowanie kolegów ,
-
pełnienie obowiązków dyżurnego i innych zadań na rzecz społeczności uczniowskiej,
-
organizowanie przez uczniów klasowych uroczystości,
-
uczestnictwo w wycieczkach i pomoc uczniów
w ich organizacji,
-
rozmowa z uczniem, wychowawcą, rodzicami, pedagogiem i psychologiem,
-
dotarcie do przyczyn ucieczki,
-
zwrócenie uwagi na konieczność szybkiego uzupełniania zaległości,
-
przeprowadzenie wewnątrzklasowej dyskusji
-
wpływ na ocenę z zachowania
-
Dbałość o wysoką frekwencję uczniów.
1. Systematyczne kontrolowanie frekwencji.
2. Kontrola przyczyn nieobecności w szkole.
3. Wzmożona kontrola nad uczniami uchylającymi się od obowiązków szkolnych.
4. Rozpoznanie warunków i sytuacji rodzinnej uczniów.
5. Ewidencjonowanie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
6. Ścisła współpraca z rodzicami.
7. Bieżące informowanie rodziców o nieobecnościach uczniów w szkole
8.Możliwość bieżącej kontroli obecności uczniów na zajęciach poprzez dziennik Librus
|
Dewastacja sprzętu
Patriotyzm i poczucie
wspólnoty lokalnej
|
-
uczestnictwo w uroczystościach, rocznicach o charakterze patriotycznym odbywających się na terenie szkoły , miasta,
-
udział w uroczystościach z okazji Dni Garwolina
-
uczestnictwo w akcji Sprzątanie Świata
-
obserwacja pracy Rady Miasta, udział w posiedzeniach otwartych Komisji,
|
Poznawanie obyczajów kultury narodów Europy
|
-
współdziałanie z instytucjami wspierającymi wychowanie: harcerstwo, CSiK, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom
-
organizowanie obchodów świąt szkolnych
-
spotkania z ludźmi zasłużonymi i wybitnymi indywidualnościami naszej społeczności lokalnej
-
organizowanie apeli z okazji rocznic i uroczystości państwowy
-
poruszanie tematyki europejskiej na lekcjach.
|
Godne reprezentowanie Szkoły
|
-
udział Pocztu Sztandarowego w uroczystościach szkolnych i lokalnych,
-
uczestnictwo w zawodach sportowych, pokazach, olimpiadach, konkursach i akademiach.
-
właściwe zachowania podczas wycieczek.
|
ZADANIA WYCHOWAWCZE REALIZOWANE SĄ W RAMACH:
Ø lekcji wychowawczych,
Ø lekcji przedmiotowych,
Ø zajęć rozwijających zainteresowania i zdolności uczniów
Ø klubów dyskusyjnych, zajęć świetlicowych, zajęć sportowych
Ø wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych,
Ø wystaw prac plastycznych, inscenizacji teatralnych przygotowywanych przez uczniów na terenie szkoły,
Ø wyjść do placówek kulturalnych – wyjazdy do teatru, muzeum, kina,
Ø indywidualnej pracy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem,
Ø zajęć grupowych o charakterze psycho-edukacyjnym i terapeutycznym,
Ø akcji charytatywnych, ekologicznych,
Ø zawodów i imprez sportowych,
Ø podczas przerw śródlekcyjnych
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja cząstkowa – po każdym roku realizacji programu
Ewaluacja końcowa – po całkowitej realizacji programu (3 lata)
W miarę potrzeb może być poddawany ustawicznej ewaluacji i weryfikacji– program ma charakter otwarty.
FORMY EWALUACJI:
- obserwacja i ocena zachowań
- ankiety dla uczniów
- ankiety dla rodziców
- wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców)
- rozmowy z uczniami
- rozmowy z rodzicami
- analiza dokumentów
Załącznikiem do programu wychowawczego szkoły jest Kalendarz Imprez i Uroczystości Szkolnych, który podlega corocznej ewaluacji.
Program Wychowawczy został przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2014 r. oraz Rady Rodziców z dnia 23.09.2014r..
Program opracowany na bazie Programu Wychowawczego z roku 2000 – opracowanego pod kierunkiem wicedyrektor Marii Magrowicz przez komisję w składzie: Krystyna Antolak, Agnieszka Kielak, Aleksandra Krawczyk, Joanna Moreń, Danuta Ratajczak, Hanna Wilczek oraz ankiet skierowanych do rodziców i sugestii uczniów