Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Garwolina

Program wychowawczy


PROGRAM WYCHOWAWCZY

ZESPOŁU SZKÓŁ NR 5 IM. JANUSZA KORCZAKA

w Garwolinie

 

OPRACOWAŁA KOMISJA W SKŁADZIE:

  • Katarzyna Gołębiewska
  • Aleksandra Krawczyk
  • Emilia Makaruk
  • Elżbieta Michalik
  • Izabela Tudek
  • Agata Wiśniewska
  • Jolanta Wójcik

POD KIERUNKIEM WICEDYREKTOR KRYSTYNY ANTOLAK

 

 

PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY

 

1. Szkoła realizuje cele wychowawcze wynikające z:

  • Ustawy o systemie oświaty
  • Konstytucji RP
  • Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego
  • Statutu i Regulaminów szkoły

WSTĘP

Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u dzieci i młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultu Europy i świata.

Celem wychowania szkolnego jest pełny rozwój młodego człowieka we wszystkich sferach jego osobowości.

Składa się nań:

- troska o sprawność fizyczną i zdrowie,

- panowanie nad sferą wrażeń i doznań zmysłowych,

- kierowanie harmonijnie rozwiniętą sferą uczuć,

- rozwój intelektualny,

- kształtowanie woli

- rozwój sfery duchowej.

- Rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie wychowania.

- Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym.

- Każdy pracownik szkoły kieruje się dobrem ucznia i jest do jego dyspozycji aby prowadzić z nim rozmowy indywidualne.

- Obowiązkiem każdego pracownika szkoły jest każdorazowe reagowanie na dostrzeżone zło i dobro w szkole jak i poza nią.

- Młodzież otrzymuje w szkole pomoc w rozpoznawaniu wartości moralnych, w dokonywaniu wyborów i hierarchizacji tych wartości.

- Szkoła pomaga w poszukiwaniu odpowiedzi o sens życia, przyszłość, wskazując na rzetelną pracę i uczciwość jako wartości prowadzące do realizacji przyjętych celów.

- Nauczyciele i pracownicy szkoły oraz uczniowie tworzą w sobie postawę dialogu, a w szkole powstaje klimat dialogu.

 

MISJA SZKOŁY

„Pozwólmy dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy"

J. Korczak

Nasz uczeń to człowiek:

- dążący do prawdy,

- przygotowany do dalszego kształcenia i samokształcenia,

- świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy,

- umiejący pracować indywidualnie i w zespole,

- twórczo myślący,

- umiejący skutecznie porozumiewać się,

- tolerancyjny,

- odpowiedzialny za siebie i za innych,

- uczciwy i prawy,

- pogodny,

- promujący zdrowy i kulturalny tryb życia,

- szanujący wartości rodzinne,

- świadomy własnych korzeni,

- krytyczny Europejczyk, zdolny do dokonywania właściwych wyborów.

 

 

WARTOŚCI W PROCESIE WYCHOWANIA

 

UCZCIWOŚĆ PRZYJAŹŃ MIŁOŚĆ

SZACUNEK ODPOWIEDZIALNOŚĆ TOLERANCJA

SZCZEROŚĆ WRAŻLIWOŚĆ

 

ABSOLWENT ZS 5 W GARWOLINIE

 

Rozwój

intelektualny

 

Rozwój emocjonalny

 

 

Rozwój

zdrowotny

Rozwój

społeczny

jest dociekliwy, poszukuje dobra, prawdy i piękna w świecie

potrafi dokonać samooceny

dba o własne zdrowie i bezpieczeństwo

 

potrafi przyjąć odpowiedzialność za powierzone zadania

i własne czyny

Potrafi realnie oceniać

własne możliwości i adekwatnie je

wykorzystywać,

jest tolerancyjny,

dba o własną godność

i szanuje innych.

prowadzi zdrowy i higieniczny tryb życia

zna swój region i kultywuje tradycje narodowe i rodzinne

planuje działania
i przewiduje ich efekty

Potrafi egzekwować swoje prawa

dba o stan środowiska przyrodniczego

dostrzega potrzeby własne

i innych

korzysta z różnych źródeł informacji

potrafi sobie radzić w sytuacjach trudnych

aktywnie spędza

wolny czas

umie organizować pracę

własną i zespołową

potrafi twórczo myśleć

reaguje na sugestię i krytykę

zna zagrożenia związane

z nałogami i potrafi

ich unikać

identyfikuje się w działaniu

ze społecznością szkolną
i lokalną

zna i rozwija swoje talenty, możliwości
i zainteresowania

zna i przestrzega zasady moralne

potrafi odróżniać dobro

od zła

umie właściwie funkcjonować w grupie społecznej

 

PRIORYTETY SZKOŁY

  1. Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.

  2. Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.

  3. Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej.

  4. Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku.

  5. Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego

CELE WYCHOWAWCZE

1. Budowanie więzi wewnątrzszkolnej oraz tworzenie z zespołu wspólnoty nauczycieli, uczniów, rodziców.

2. Stworzenie szkoły bezpiecznej dla ucznia, radosnej, zapewniającej równy start każdemu uczniowi.

3. Wychowanie poprzez wzorce osobowe.

4. Nacisk na szeroko rozumianą kulturę osobistą głównie w sytuacjach konfliktowych.

5. Kształtowanie postawy człowieka odpowiedzialnego za własne czyny, szkołę, ojczyznę.

6. Wpajanie wartości moralnych pozwalających dokonywać wyborów w duchu sprawiedliwości, tolerancji, demokracji i wolności , szacunku dla siebie i innych.

7. Wspieranie rodziców w wychowaniu i pracy nad harmonijnym rozwojem uczniów

 

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

CEL GŁÓWNY

ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE

SYTUACJE WYCHOWAWCZE

Budowa więzi wewnątrzszkolnej oraz tworzenie

z zespołu

wspólnoty nauczycieli, uczniów

i rodziców

Zwyczaje i obyczaje szkolne

  • obecność Pocztu Sztandarowego w ważnych uroczystościach szkolnych i lokalnych

  • · prowadzenie szkolnej strony internetowej

  • · organizowanie ślubowania kl. I

  • · prowadzenie kroniki Szkoły

  • organizowanie jesiennych festynów o tematyce prozdrowotnej „Żyjmy zdrowo”

  • · obchody Święta Szkoły

  • · organizacja uroczystości- Andrzejki, Spotkanie opłatkowe i Wielkanocne, Dzień Wiosny, Dzień Dziecka, Dzień Ziemi, Dzień Sportu

  • · przygotowanie apeli szkolnych

  • · organizacja dyskotek szkolnych i klasowych.

Praca Samorządu Szkolnego

 

  • planowanie pracy samorządu

  • uczestniczenie w planowaniu życia i pracy szkoły

  • rozwijanie opieki i wzajemnej pomocy koleżeńskiej

  • organizowanie akcji charytatywnych

  • uczestnictwo w gospodarowaniu szkołą

  • (opieka nad otoczeniem szkoły)

  • organizowanie czasu wolnego: działalność

  • artystyczna, rozrywkowa, kult.- oświatowa.

  • udział w tworzeniu prawodawstwa szkolnego

  • redagowanie i wydawanie gazety szkolnej.

 

Budowanie atmosfery współpracy i koleżeństwa.

 

  • Kształcenie umiejętności nawiązywania pozytywnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.

  • Kształtowanie postaw społecznych i doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.

  • Dostarczenie wiedzy dotyczącej budowania wizerunku człowieka godnego zaufania.

  • Dostarczenie wiedzy na temat emocji oraz typów zachowań i ich wpływ i na stosunki międzyludzkich

Kontakty i współpraca wychowawcza z rodzicami

Formy organizacyjne kontaktów szkoły z rodzicami:

  • ogólnoszkolne wywiadówki śródsemestralne

  • kontakty indywidualne z wychowawcą,

  • rozmowy telefoniczne i elektroniczne poprzez Dziennik Librus

  • wezwania rodziców do szkoły telefonicznie, pisemnie lub elektronicznie (poprzez dziennik Librus).

  • spotkania rodziców z nauczycielami w ramach Otwartych Dni Szkoły

  • współpraca dyrekcji i Rady Pedagogicznej z Radą Rodziców.

  • udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki

  • diagnozowanie oczekiwań rodziców wobec szkoły – ankieta, rozmowy

  • organizowanie edukacji pedagogicznej dla rodziców,

  • prowadzenie spotkań dla rodziców zakresu metody szkolnej interwencji profilaktycznej oraz edukacji prawnej, w tym konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy;

    • indywidualne kontakty w celu udzielanie rodzicom porad.

    • udział rodziców w uroczystościach i bieżącym życiu szkoły

    • udział w planowaniu i organizowaniu życia wychowawczego klasy,

    • podejmowanie uchwał w sprawie wychowania na zebraniach Rady Rodziców,

 

 

 

 

Wzajemna pomoc

w nauce i adaptacji

  • prowadzenie zajęć integrujących w klasach

  • wdrażanie zasad wypracowanych przez wychowawców,

  • prowadzenie akcji „Uczeń dla Ucznia”

  • opieka uczniów starszych nad młodszymi

  • realizacja programów rówieśniczych takich jak pomoc koleżeńska w nauce, rówieśniczy doradcy czy mediatorzy.

Kształtowanie pozytywnej atmosfery w klasie, integracja uczniów

w zespołach klasowych.

  • cykliczne zabawy i dyskoteki

  • uroczystości klasowe i szkolne

  • wycieczki klasowe, zielona i biała szkoła, rajdy.

  • Klasowe spotkania integracyjne

  • lekcje wychowawcze

  • zajęcia z psychologiem i pedagogiem

Stworzenie szkoły bezpiecznej dla ucznia, radosnej, zapewniającej równy start każdemu uczniowi

 

 

Program działań przeciwdziałających złu, zagrożeniom
i patologii społecznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Uczestniczenie w projektach edukacyjnych wyrównujących szanse edukacyjne uczniów

  • uczenie konstruktywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów w relacjach interpersonalnych uczeń-uczeń, uczeń-dorosły.

  • włączanie w treści programowe różnych przedmiotów szeroko pojętej promocji zdrowego stylu życia

  • kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród uczniów

  • podejmowanie działań w zakresie przeciwdziałania przemocy, przestępczości i demoralizacji nieletnich

  • zwiększanie u podopiecznych zdolności wzajemnego pomagania sobie, okazywanie akceptacji, bez nastawień i uprzedzeń.

  • realizacja różnorodnych programów profilaktycznych m.in.

ü przeciwdziałających przemocy rówieśniczej,

ü ogólnorozwojowych

ü antyalkoholowych

ü antynikotynowych

ü antynarkotykowych

ü uzależnień od komputera, Internetu i

telefonu

ü przeciwdziałanie kryzysom zdrowia psychicznego

  • ukierunkowanie na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metod mediacji i negocjacji

  • opieka nad dziećmi z rodzin zagrożonych patologią społ.,

  • poznanie i ustalanie potrzeb opiekuńczo- wychowawczych wychowanków,

  • współpraca ze świetlicą profilaktyczno-wychowawczą. „Przystań”.

  • eliminowanie wulgaryzmów jęz. potocznego, przemocy, cyberprzemocy.

 

 

 

Tworzenie społeczności klasowej opartej

o zasadę tolerancji, życzliwości i wrażliwości wobec kolegów i koleżanek

 

 

 

 

 

 

  • umożliwienie uczniom zaprezentowania na forum klasy i szkoły własnych zainteresowań, zdolności, umiejętności (udział w uroczystościach, apelach, koncertach, pokazach, zawodach sportowych, konkursach, olimpiadach; organizacja imprez klasowych i szkolnych)

  • umacnianie poczucia własnej wartości (przestrzeganie przed bezmyślnym naśladownictwem, uczenie trudnej sztuki obrony własnego systemu wartości)

  • zajęcia – jak radzić sobie ze stresem, sytuacjami konfliktowymi w środowisku, akceptacja w klasie i grupie koleżeńskiej

 

 

Realizacja zamierzeń wychowawczych

w zakresie bezpieczeństwa

 

Formy pomocy wychowawczej dla uczniów będących

w sytuacji zagrożenia:

ü pomoc wychowawcy klasy,

ü pomoc pedagoga i psychologa

ü współpraca z dyrekcją

ü kierowanie na badania psychol.-pedagogiczne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w naszej szkole,

ü współpraca z Poradnią Psychologiczno-

Pedagogiczną,

ü współpraca z policją, kuratorem, sądem dla nieletnich, pracownikami służby zdrowia, pracownikami MOPS-u i innymi osobami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb
i trudności dziecka.

 

 

Pomoc w rozwiązywaniu

problemów w nauce

  • zajęcia wyrównawcze

  • pomoc wewnątrz klasowa

  • pomoc ze strony nauczycieli przedmiotu

  • współpraca z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną, Świetlicą Profilaktyczno- Wychowawczą „Przystań”

  • programy zwiększające szanse edukacyjne uczniów

  • wsparcie dla uczniów powtarzających klasę

  • diagnoza i terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna.

 

Niedostatek ekonomiczny

  • współpraca z MOPS-em

  • kierowanie do Świetlicy Prof.- Wychowawczej „Przystań”

  • dyskretna zbiórka odzieży

  • zwolnienia z opłat na rzecz Rady Rodziców

  • wypożyczanie podręczników z biblioteki szkolnej

  • umożliwianie wyjazdu na wycieczki klasowe

  • pozyskiwanie i współpraca ze sponsorami.

  • objęcie szczególną opieką dzieci z rodzin o niskim statucie materialnym we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Stowarzyszeniem Pomocy Dzieciom i Parafią Matki Boskiej Częstochowskiej

 

Wychowanie przez wzorce osobowe

Odpowiedzialność

 

 

 

 

 

 

 

Uczciwość

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tolerancja,

szacunek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Pracownicy szkoły poprzez wzorce osobowe wpływają na stosunek uczniów do obowiązków szkolnych

  • Inspirowanie uczniów do szukania odpowiedzi na problemy i zagadnienia pojawiające się w procesie dydaktycznym

  • Obiektywne rozstrzyganie sporu i docieranie do jego źródeł

  • Poznawanie wzorcowych postaw z literatury, historii, nauki.

  • Poznanie osób zasłużonych dla środowiska lokalnego, wybitnych indywidualności XXI wieku

  • Uczestnictwo w akcji J Owsiaka- Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

  • Udział i organizowanie akcji charytatywnych

  • Odgrywanie scenek narzucających uczniom pełnienie różnych ról (empatia)

  • Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami

  • Kształtowanie postawy tolerancji wobec osób niepełnosprawnych

  • Tworzenie sytuacji wychowawczych wymagających poszanowania godności w relacjach uczeń- uczeń, uczeń- nauczyciel, uczeń- pracownik szkoły

  • Wspieranie rozwoju moralnego i kształtowanie właściwej hierarchii wartości.

  • prezentowanie wybitnych postaci stających się autorytetem we współczesnym świecie (Dzień Papieski, znani działacze społeczni, politycy, przedstawiciele świata kultury, nauki i sportu).

 

 

 

 

Nacisk na szeroko rozumianą kulturę osobistą szczególnie w sytuacjach konfliktowych i wywołujących emocje

 

 

Kultura słowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • czuwanie nad poprawnością i czystością jęz. polskiego podczas lekcji, przerw i uroczystości szkolnych;

  • rozmowa z uczniami zachowującymi się niekulturalnie wobec nauczycieli, pracowników szkoły, innych uczniów…

  • kształtowanie nawyku przeproszenia za niekulturalne zachowanie oraz zwrócenie uwagi niekulturalnemu koledze

  • uczenie asertywnych zachowań i kulturalnego wyrażania własnego zdania

Uczestnictwo w kulturze

 

 

 

 

  • uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych (wystawy, filmy, spektakle, koncerty)

  • zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie podczas uczestniczenia w wydarzeniu kulturalnym;

  • zachęta do rozwoju czytelnictwa

  • troska o wystrój i czystość sal, korytarzy, estetykę otoczenia,

 

Estetyka

  • zwrócenie uwagi na ubiór, higienę osobistą, dostosowanie wyglądu i ubioru do sytuacji

  • spotkania na godzinach wychowawczych ze szkolną pielęgniarką

  • pokazy mody uczniowskiej

  • zwrócenie uwagi na kulturalne zachowanie się w świetlicy i stołówce szkolnej.

Kształtowanie postaw człowieka odpowiedzialnego za swoje czyny, szkołę, środowisko, ojczyznę, a także otwartego na wartości kultury Europy i świata

 

 

Samodzielność i praca nad sobą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rzetelna praca

 

 

 

 

 

Wagary, ucieczki, frekwencja

 

 

 

 

 

 

 

  • dokonywanie przez uczniów samooceny własnej pracy

  • krytyczne spojrzenie na własne zachowanie
    i zachowanie kolegów ,

  • pełnienie obowiązków dyżurnego i innych zadań na rzecz społeczności uczniowskiej,

  • organizowanie przez uczniów klasowych uroczystości,

  • uczestnictwo w wycieczkach i pomoc uczniów

w ich organizacji,

 

  • premiowanie uczniów bardzo sumiennie wywiązujących się z powierzonych obowiązków.

  • odkrywanie i twórcze rozwijanie uczniowskich talentów

 

  • rozmowa z uczniem, wychowawcą, rodzicami, pedagogiem i psychologiem,

  • dotarcie do przyczyn ucieczki,

  • zwrócenie uwagi na konieczność szybkiego uzupełniania zaległości,

  • przeprowadzenie wewnątrzklasowej dyskusji

  • wpływ na ocenę z zachowania

  • Dbałość o wysoką frekwencję uczniów.

1. Systematyczne kontrolowanie frekwencji.

2. Kontrola przyczyn nieobecności w szkole.

3. Wzmożona kontrola nad uczniami uchylającymi się od obowiązków szkolnych.

4. Rozpoznanie warunków i sytuacji rodzinnej uczniów.

5. Ewidencjonowanie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

6. Ścisła współpraca z rodzicami.

7. Bieżące informowanie rodziców o nieobecnościach uczniów w szkole

8.Możliwość bieżącej kontroli obecności uczniów na zajęciach poprzez dziennik Librus

 

 

 

 

Dewastacja sprzętu

 

 

 

 

Patriotyzm i poczucie

wspólnoty lokalnej

  • powiadomienie rodziców

  • naprawienie szkody,

  • konsekwencje finansowe

  • dodatkowa praca społeczna na rzecz szkoły

 

  • uczestnictwo w uroczystościach, rocznicach o charakterze patriotycznym odbywających się na terenie szkoły , miasta,

  • udział w uroczystościach z okazji Dni Garwolina

  • uczestnictwo w akcji Sprzątanie Świata

  • obserwacja pracy Rady Miasta, udział w posiedzeniach otwartych Komisji,

 

 

 

Poznawanie obyczajów kultury narodów Europy

 

  • współdziałanie z instytucjami wspierającymi wychowanie: harcerstwo, CSiK, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom

  • organizowanie obchodów świąt szkolnych

  • spotkania z ludźmi zasłużonymi i wybitnymi indywidualnościami naszej społeczności lokalnej

  • organizowanie apeli z okazji rocznic i uroczystości państwowy

  • poruszanie tematyki europejskiej na lekcjach.

Godne reprezentowanie Szkoły

  • udział Pocztu Sztandarowego w uroczystościach szkolnych i lokalnych,

  • uczestnictwo w zawodach sportowych, pokazach, olimpiadach, konkursach i akademiach.

  • właściwe zachowania podczas wycieczek.

 

ZADANIA WYCHOWAWCZE REALIZOWANE SĄ W RAMACH:

Ø lekcji wychowawczych,

Ø lekcji przedmiotowych,

Ø zajęć rozwijających zainteresowania i zdolności uczniów

Ø klubów dyskusyjnych, zajęć świetlicowych, zajęć sportowych

Ø wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych,

Ø wystaw prac plastycznych, inscenizacji teatralnych przygotowywanych przez uczniów na terenie szkoły,

Ø wyjść do placówek kulturalnych – wyjazdy do teatru, muzeum, kina,

Ø indywidualnej pracy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem,

Ø zajęć grupowych o charakterze psycho-edukacyjnym i terapeutycznym,

Ø akcji charytatywnych, ekologicznych,

Ø zawodów i imprez sportowych,

Ø podczas przerw śródlekcyjnych

 

EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluacja cząstkowa – po każdym roku realizacji programu

Ewaluacja końcowa – po całkowitej realizacji programu (3 lata)

W miarę potrzeb może być poddawany ustawicznej ewaluacji i weryfikacji– program ma charakter otwarty.

 

FORMY EWALUACJI:

- obserwacja i ocena zachowań

- ankiety dla uczniów

- ankiety dla rodziców

- wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców)

- rozmowy z uczniami

- rozmowy z rodzicami

- analiza dokumentów

 

Załącznikiem do programu wychowawczego szkoły jest Kalendarz Imprez i Uroczystości Szkolnych, który podlega corocznej ewaluacji.

Program Wychowawczy został przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2014 r. oraz Rady Rodziców z dnia 23.09.2014r..

 

Program opracowany na bazie Programu Wychowawczego z roku 2000 – opracowanego pod kierunkiem wicedyrektor Marii Magrowicz przez komisję w składzie: Krystyna Antolak, Agnieszka Kielak, Aleksandra Krawczyk, Joanna Moreń, Danuta Ratajczak, Hanna Wilczek oraz ankiet skierowanych do rodziców i sugestii uczniów

Data publikacji
2014.12.17 19:43:42
Data zmiany
Opublikował
Jacek Zowczak
Zmienił
Udostępnił
Jacek Zowczak
Ilość zmian
Autor
Jacek Zowczak
Rejestr zmian
Brak zmian
Okres ważności
 
Ilość odwiedzin
276